.


Glitter Text @ Glitterfy.com terima kasih diatas kunjunagn anda di blog nurbalqisnatasya,saya harap anda tidak serik untuk mengunjungi di blog ini,dan jangan lupa sebelum keluar dari blog saya,anda sudah menfollow me,,thanks....selamat berjumapa kembali

Thursday 26 May 2011

syirik


hari selasa ari tu  mak & ayah aku  dapat gaji tapi baru ari  ne boleh p beli belah,tapi bukan beli belah apa pun...just beli pekakas kawen jer,,untuk maklumat korang la kan tahun ne akk & abang aku nak kawen bulan 11 ne,,pengantin  dua la katakan,,so kene la mulakan beli barang,biaser la kalo nak beli pekakas kawen kat melaka ne tempat populer yang banyak2x barang kawen ne kat  cowboy la kan...tanyer jer orang melaka cowboy kat mner gerenti la ramai yang taw,,so sapa2x nak kawen p la kat cowboy ea..huhuhuhuhu,masa aku pergi tu nasib la aku pergi hari khamis,tak dek la ramai orang,,kalo x beratur panjang..macam kereta api lak..
lepas jer p cowboy kitorang p shoping len lak,,family aku tak sah kalo x p kat tempat tu,setiap bulan gerenti la beratus2x kuokan duit kat situ..heheheheh da macam rumah  kedua kitorang lak kat situ,kalo kitorang tak p  mak aku mesti kata ,"orang sana da rindu kat aku".hehehehehe

Shoping punyer shoping aku pun haus la..biaser la panas2x terik ne air dalam badan ne berkurang la..nak2x lagi kene aircon..hmmmm..aku pergi la satu gerai ne la kan..aku cakap la  kak,saya nk jagung rebus dua..ok  la kan..akk tu pun buat la...tapi la kan aku pelik la,time dia buat tu mulut dia berkumat kamit,,aku pandang jer mulut dia,ragu2x gak aku nak makan,,lepas aku beli aku duk la satu tempat yang berhampiran dengan gerai tu,ada la sorang dua nak beli,,aku tenguk mulut dia sama gak terkumat kamit,,aku g taw gan mak aku,,mak aku kata fikir positif,maybe orang tu berzikir,baca2x ayat al-quraan,kita x taw,,jangan perasangka orang,tak baik.menfitnah orang umpama dosa kita berzina,,so aku pikir la positif,,,tgk akk tu pun nampak baik jer...aku tak pandang la akk tu lagi,
so aku nak terangkan lah serba sedikit tentang syirik ne,,ramai yang kita dengar pasal ramai orang melayu yang menggunakan makhluk halus untuk kesenangan diri sendiri,untuk apa dorang meminta dengan makhluk lain selain Allah.Sesungguhnya dengan meminta pertolongan makhluk halus ne,ia telah meneyekutukan Allah, adakah disebabkan hasad dengki?cemburu?Sepatutnya dorang kene bersyukur dengan apa yang ada,berusaha doa dan tawakkal, 

aku tenguk ramai pengerai makanan yang meminta pertolongan makhluk halus..so aku nak ingat kan la kat korang gan diri aku ne,kita jangan la selalu beli  makanan di luar,biarlah kita masak walaupun tak sesedap kedai,asalkan jangan diri kita ditimpa penyakit.Bukan gerai makanan jer perlu berhati2x,tapi dengan sesiapa sahaja kita perlu berhati-hati,,bak kata nasihat kawan aku "buatlah baik dengan orang selagi orang itu buat baik dengan kita,"

Hadis :

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:"Meraka yang mencari harta dunia (kekayaan ) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya dari meminta-minta (tidak menjadi pengemis ) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan, kasih sayang terhadap jiran tetangganya, nescaya di hari kiamat kelak ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam."
Riwayat At-Tabrani

in the end,kita berusaha la untuk mencarik rezeki yang hala untuk diri kita,keluarga kita,untuk agama kita.Jangan la disebabkan rasa hasad dengki dengan menggunakan makhluk halus untuk kepentingan diri kita sendiri.Semoga kita tidak tergolong dari golongan itu,Aminnn..

No comments:

Post a Comment