.


Glitter Text @ Glitterfy.com terima kasih diatas kunjunagn anda di blog nurbalqisnatasya,saya harap anda tidak serik untuk mengunjungi di blog ini,dan jangan lupa sebelum keluar dari blog saya,anda sudah menfollow me,,thanks....selamat berjumapa kembali

Monday 30 May 2011

~~pemikiran kanak-kanak~~

arine aku nak ceritakan la kat korang pasal anak buah aku ne..anak buah aku ne umo nyer dalam lingkungan 3 tahun ..biaser la budak2x,dalam pemikiran dia just main,main,main,tapi anak buah aku ne dia kurang bermain,setakat terkinja-kinja ne ada la kan,kalo beli permainan  sekejap jer.,pastu ntah ke mana.. ,dia lebih suka  tgk cerita-cerita,pastu tguk binatang2x...time dia balik kampung,kiranya umah aku la kan,dia da pandai nak tenguk cerita ultraman,mmg minat giler la tgk,,pagi2x bagun jer terus p kat depan laptop,suh bukakkan cerita,cerita tu pun aku yang downlodkan..ea la dia da fanatik tgk ultrman,sehinggakan dia anggap ayah dia raksaksa,dia tu ultraman..dia panggil ultraman tu,,onomen gaya..heheheheheh mcm2x karenah budak ne la..kali seterusnya dia balik dia suka tgk cerita tom and jarry,,ne pulak dia panggil totek jarry..hahahahah..kelako..biser la tu,,dulu2x agknya aku pun mcm tu jugak kan..hehehehehe, sekarang ne aku nak cerita kan la apa yang aku bacer tentang pemikiran kana-kanak ne..
bagi kanak-kanak yang sedang membesar ne,bermain adalah sesuatu keperluan,melalui bermainan,kanak-kanak dapat belajar belbagai perkara dan keadaan ini,dikenali sebagai pembelajaran tidak formal.Menurut pendapat montessori,apabila kanak-kanak itu bermain ,secara tidak langsung mereka dapat belajar dan mengalami sesuatu pengalaman yang baru apabila melalui proses pembelajaran yang baik dan bermakna.keadaan ini menbuktikan bahawa bermainan merupakan sesuatu proses belajar secara semula jadi dan juga sepontan.Melalui aktiviti bermain,secara tidak langsung ibu bapa turut membenarkan kanak-kanak melakukan aktiviti yang kretif.

oleh itu,setiap kanak-kanak yang bermain atau melakukan aktiviti,ianya dapat memproseskan akal fikiran,dan dapat membezakan yang mana salah,yang mana betul,yang mana baik dan yang mana buruk,dan sebegitu la seterusnya.Ibu bapa perlu memainkan peranan penting agar setiap kelakuan anak-anak perlu diawasi agar tidak mencederakan dirinya...

selain dari itu,baca ayat-ayat berikut dan sapu atas ubun-ubun anak sambil berniat dan berdoa kepadaNya apa yang kita hajatkan. Boleh juga amalkan bila nak beri anak minum air, baca ayat-ayat tu tiup-tiup pada air. Tujuannya seperti yang disebut di ataslah, supaya anak-anak jadi orang baik, soleh, lembut hati, dengar cakap mak ayah, taat perintah Tuhan dan sebagainya.
Surah Al-Fatihah (1 kali)
Ayat kursi (1 kali)
Surah al-Insyirah (1 kali)
Surah Toha ayat 1 hingga 7 (1 kali)


semoga kita menjalankan tanggungjawab kita terhadap anak-anak,,walaupun tiada anak lagi ea.....anak buah jangan lupa....hehehheehhhe




No comments:

Post a Comment