.


Glitter Text @ Glitterfy.com terima kasih diatas kunjunagn anda di blog nurbalqisnatasya,saya harap anda tidak serik untuk mengunjungi di blog ini,dan jangan lupa sebelum keluar dari blog saya,anda sudah menfollow me,,thanks....selamat berjumapa kembali

Wednesday 25 May 2011

ikhlas

hmmm....aku baru jer pas kemas bilik arwah nenek aku.Nenek aku baru 3 bulan meninggal la ne baru kemas bilik dia..tu pun sebab bilik tu jadi bilik aku,so aku kemas la betul2x..penat sungguh...time kemas-kemas macam-macam jumpa,gigi palsu ada,inai mekkah ada,macam macam la ada..,tp maser aku kemas-kemas tekejut aku cicak melompat kat badan aku,aku per ag argggghhhhhh!!!!!!!!!!!!! menjerit satu rumah,,heheheheheheh,,,biaser la terkejut..aku p la kat mak aku kat dapur suh tolong kebas,last-last cicak tu da x dek..mana p nyer pun aku x taw..huhuhuhuhuhu.aku start kemas dari pukul 12.00 tgh ari sampai kol 4.30..huh!lamer sungguh...tumit kaki aku pun da sakit x terkata ne..heheheheh..lepas jer siap kemas,aku terus aku wat blog..heheheheheh,almaklumla...rindu kat blog..alhamdulillah la bilik pun da siap kemas,tinggal bilik air dia jer lom ag..penat..hehehehehhhe,,,

 sekarang ne bukan itu yang aku nk berbicara kan... aku ingin membicarakan sesuatu perkerjaan yang berkaitan dengan niat....apa itu niat????.dan apa itu ikhlas?????adakah ketiga-tiga  ini ada kaitan???
hmmm....klo korang nk taw la kan,,,setiap perkerjaan yang kita lakukan pastilah melalui niat,


 عن أمِيْرِ المُؤْمِنِيْنَ أبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَّاب رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ ا للهِ
صلى الله عليه وسلم یَقُولُ: (( إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَ تْ
هِجْرَتُهُ إِلىَ اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى اللهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَ ةٍ
یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ)) . رواه إماما الحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة بن بردزیة البخاري، وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم 
القشيريالنيسابوري في صحيحيهما اللذین من أصح الكتب المصنفة


Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.


  Ikhlas pula  ialah melakukan amalan semata-mata mencari keredhaan Allah swt, tanpa dicampuri dengan tujuan dunia.so setiap perkerjaan dengan melalui niat yang ikhlas akan mendapat ganjaran daripada Allah.s.w.a...so marilah kita sama-sama membetulkan niat kita agar kita tidak kecundang dengan kekayaan dibumi ini...

amin.... 

No comments:

Post a Comment